13.6. 2022

Nič kolikokrat sem se peljala z vlakom iz Murske Sobote v Ljubljano. Zmeraj so me privlačile postaje Hrastnik, Trbovlje in Zagorje. Nikoli pa si nisem izstopila in si vzela čas, da bi si ogledala te kraje. V času korona virusa pa pobrskam po spominu in se spomnim cimre na enem od potovanj, Darje, ki je iz Zagorja. Pokličem jo in se dogovoriva za srečanje in ogled njenega mesta.

Lepo je potekala vožnja v skupnem kupeju. Srečam znanca iz Planinskega društva, ki je namenjen na Janče, v izvidniško turo. Sam izstopi v Zidanem mostu, jaz pa nadaljujem in po spominu štejem postaje, torej na tretji v Zagorju izstopim. Vlak v Hrastniku ni stal in malo je manjkalo, da bi se odpeljala dalje. Zadnji trenutek sem sprevodnika vprašala in dobro, da sem bila v pripravljenosti za izstop. Res pri takih stvareh, če nisi siguren ni potrebno šparat besed. Raje vprašaj dvakrat, kot da se odpelješ naprej. Kar dolgo čakam, da kompozicija vagonov zdrsi mimo, ko prečkam progo, kjer se na drugi strani veselo smeji Darja. Kar 4 leta se nisva videli in zdi se mi zelo spremenjena. Postarana. Kot mi je povedala v tem času ni potovala, saj se ji je nakopičil kup težav, ostala je brez službe, umrla ji je mama, kar vse jo je zelo zaznamovalo in spremenilo življenje. Enega zadane prej, drugega pozneje, takšno je pač življenje.

Veselo se podava v mesto, ki je sorazmerno blizu železniške postaje, vendar nevidno od tukaj, ko se ti za ovinkom hitro odpre celotna dolina Zagorja. Na vsakem koraku so vidne sledi sprejema velikega kolesarja Primoža Rogliča, ki je iz Kisovca in spada v občino Zagorje in je njihov ponos. Ob velikem kolesarskem podvigu, so ga spremljali in pripravili veličasten sprejem. Zagorje leži ob reki Savi, v osrčju Slovenije, na višini 220 metrov in me ob ogledu navduši. Predstavljala sem si ga povsem v drugi luči, temno, zaprašeno rudarsko mesto. Darja izvira iz rudarske družine in mi o mestu ve veliko povedati. Podava se po pomnikih te preteklosti in moderne sedanjosti. Osrednji del Zagorja je glavna cesta, ki je obnovljena z lepim krožiščem in parkom. Veličasten je vodomet, katerega curki poskakujejo v sredini krožišča. Kar nekaj trgovskih centrov in lepih naselitvenih blokov krasi center mesta. Mesto ima veliko zelenja in ohranjenih nekaj pomembnih stavb iz preteklosti. V Weinbergarjevi hiši je muzejska zbirka, lepa poročna dvorana, mestna uprava je v obnovljeni stavbi, zelo so ponosni na Glasbeno šolo, Kulturni center Delavski dom Zagorje ob Savi, Knjižnico, Rudarski muzej… Tu je lepa župnijska cerkev, svetega Petra in Pavla, dvignjena na terasi in z budnim očesom bdi nad zagorsko dolino. Veliko je spomenikov iz časa 1. In 2. svetovne vojne. Politično udejstvovanje je tukaj bilo zelo dejavno in zaradi rudnika tudi močno sindikalno in delavsko gibanje. Nekih opuščenih, razpadajočih, praznih stavb ne opazim. Zagorje se je razvilo po celi dolini, ki je poraščena z griči in hribi. Zelo je odprto, zračno, svetlo in na vsakem koraku urejeno. Zelo je odvisno od župana in občinske uprave, kam usmerja sredstva. Pa tudi skrbnost občanov je pomembna, da vlada urejenost. Kraj zadnje čase privablja številne Ljubljančane, da tukaj kupijo nepremičnino in se preselijo. Zagorje je sorazmerno blizu Ljubljane, mimo gre avtocesta, pa tudi železniška povezava je ugodna.

Obiščeva tržnico, ki je bogato založena, ne samo z zelenjavo in sadjem, pač pa tudi cvetjem, saj smo tik pred 1. Novembrom, ko zasajamo grobove in prinašamo drugo cvetje.

Zagorje je mesto pomembnih mož kot so Ladko Korošec, znani basist, koncertni in operni pevec, dr. Slavko Grum, zdravnik, pisatelj in dramatik, po njem imenovana OŠ, Mile Klopčič, pesnik in še nekateri. To je čutiti, saj imajo razvejano aktivnost na kulturnem, šolskem, športnem področju.

Sedaj pa me Darja pelje domov, da se podpreva in nekaj prigrizneva, kajti popoldne me namerava peljati po hribih okolice. Stanuje v veliki hiši, ki je bila last Rudnika in večkrat je spremenila namembnost. Na zadnje je last njenih staršev in sedaj nje. Hiša je daleč prevelika za eno osebo. Leži na odlični lokaciji, blizu opuščenega rudniškega rova, s pogledom na dolino Zagorja. Darja me pelje pred vhod rudnika in mi ponosno razlaga, da je oče bil vodja tega rova. Sedaj je z rešetkami zagrajen, pred vhodom pa je tabla s podatki in kip zavetnice rudarjev, sv. Barbare. Rudniki so danes v zapiranju, po več kot 250 letnem rudarjenju. Dejavnost je Zagorje ponesla v svet in močno zaznamovala prebivalce in vplivala na razvoj kraja. Rov je v neposredni bližini potoka Medija. Drugi rovi so posejani v okolici.

Nad hišo se dviga hrib in srečava kar nekaj sprehajalcev in tekačev, ki se že vračajo s svojih aktivnostih. Darja me pelje na njeno vsakodnevno turo, ko se sprehodi in uživa v prelepi naravi. Pred nama se je odprl pogled na okoliške hribe. Steza naju vodi na lep plato, kjer je vzletišče Aerokluba Zagorje. V okolici je nekaj manjših smučišč, teniško igrišče, možna je ježa konj, priljubljeno je jadralno padalstvo, v bližini je skakalnica Kisovec, priljubljeno je ribištvo, pohodništvo. Vse je kot na dlani. Kar nekaj domačij, ki so spremenjene v vikende krasi pokrajino. Tudi dve večji kmetiji aktivno delujeta, senožeti so lepo pokošene in se ukvarjata z živinorejo. Višje greva, več pogledov se nama odpira na sosednji Kum, Geos, Zasavsko sveto goro, Čemšeniško planino, Črni vrh. Skoraj vsak kucelj pa krasi lepa kapelica, cerkvica ali druga nabožna znamenja. Pot naju vodi preko kar nekaj ostankov nekoč bivališč domačinov, ki so podlegla zobu časa. O nekoč cvetočem naselju priča nekaj vidnih znamenj, da so tod živeli ljudje, zaraščene parcele zasajene s sadnim drevjem, ograjo, ki je podrta in ostanki zidov. Po strmem terenu je kar precej razrita proga kolesarjev. Če me vprašate mislim, da delajo precejšnjo škodo in so zelo nevarni za pohodnike. Neopazno pridrvijo po strminah in se jih je za bati. Spotoma nabirava še zadnje ostanke kostanja. Prelepo in resnično. Zelo razgibano, slikovito. Še vreme se je naredilo in mistične jutranje meglice so povsem izginile. Nebo je oprano, čisto in jasno. Srce mi kar zaigra in vse to mi dviga duha. Presrečna sem in resnično mi to veliko pomeni. Kljub omejitvah od časa do časa moram iti, da si napolnim baterije.

Odlično turo sva opravili in Darji kar zavidam, da tako rekoč od doma ima na dlani hribe in čudovite pohodniške poti. Nikamor se ji ni treba peljati in ko se spomni in odloči, se lahko odpravi na kateri koli prej omenjeni vrh.

Pred prihodom vlaka se spustiva še do Save, kjer ima kar nekaj ribičev svoje punkte za ribolov in lepo urejene prostore za piknike. Vlak iz Ljubljane prisopiha in prisrčno se poslovim od moje Darje, s katero sva preživele bogat in aktiven dan. Hvala ji. Že naslednji dan pa je vlada razglasila prepoved prehajanja med občinami in sva ujeli zadnji izlet in druženje v tem letu, v lepem Zagorju z okolico.

Marinka Jerič

logotip 100-letnica ZDSSS
Prijava v EIS

Blinda

Projekt INFORMATIZACIJA ZDSSS

Zveza društev slepih in slabovidnih Slovenije skupaj s partnerjema MDSS Celje in Kranj izvaja projekt Informatizacija ZDSSS , ki ga sofinancira Minisrstvo za javno upravo iz Sklada NVO.

Več informacij o projektu

REVIJA RIKOSS

logotip revije Rikoss
Luč v temi

logotip oddaje Luč v temi Že več kot četrt stoletja vsako drugo nedeljo ob 19. uri na Radiu Ognjišče oddaja o življenju in delu slepih in slabovidnih, ki jo pripravlja in vodi naša članica Sonja Pungertnik
PSI VODIČI

Sklep o kriterijih za dodelitev psa vodiča slepih: SKLEP Pravilnik o vsebini preizkusa psa vodiča slepih: PRAVILNIK